Hatékony cégvezetés, Minőségirányításról általánosan

Vezetőségi átvizsgálás

2016-04-28

Sok gondom akadt ennek a szabványpontnak az auditálásával. Hogy miért? Elmondom, hogy történik a magyar kisvállalkozások körében a vezetőségi átvizsgálás: a minőségirányítási vezetőnek kikiáltott személy előveszi a tavalyi jegyzőkönyvet, egy-két helyen belemódosít, kinyomtatja, majd a főnöke orra alá dugja és aláíratja vele. Ennyi. Miért így csinálják? Mert nagyon kevés vezető érti meg ennek a szabványpontnak a lényegét. Pedig az egyik leghasznosabb szabvány követelménynek tartom. Hiszen a szabványalkotók nem kértek mást, csak azt, hogy a cégvezetőség álljon meg egy pillanatra és értékelje az elmúlt időszakot, gondolja végig mit sikerült elérnie az elmúlt időszakban, milyen problémákkal szembesült, azokra milyen válaszokat adott és ezek mennyire voltak hatékonyak. Sajnos, a magyar cégvezetők a napi futkosásban nem tudnak időt szakítani arra, hogy időnként kidugják a fejüket az őket naponta elborító hullámok közül és megnézzék merre is úsznak. Pedig igen hasznos lenne, mert gyakran előfordul, hogy már rég nem látják a partot, amit elszerettek volna érni. Minden cégvezetőnek muszáj időnként kiértékelnie a vezetése alatt álló cég működését, hatékonyságát, az üzleti környezet változásait, cégének alkalmazkodását a változásokhoz, stb. A szabvány ehhez ad támpontot, amikor meghatározza azt a szükséges, minimális témakört, amit érdemes ilyen esetekben végiggondolni. Persze lehet ennél több témát is felvetni, kiértékelni, a szabványpont csak egy minimálisan ajánlott tárgykört rögzít.

Sajnos, azonban a hazai kisvállalkozások vezetői még ezt a minimális elvárást sem képesek teljesíteni. Pedig jó lenne, ha megértenék: ez nem a szabvány elvárása, hanem az üzleti környezet, a piac elvárása. Az üzleti és piaci környezet folyamatosan mozgásban van, változik, amihez a cégnek alkalmazkodnia kell. Minél gyorsabban, minél hatékonyabban tud válaszolni a piaci kihívásokra, annál nagyobb piaci előnyt tud szerezni. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha a vezetőség időszakosan összeül és értékeli az elmúlt időszak eseményeit és meghatározza a következő időszak feladatait.

management-meeting

 

Hogy mi a legmegfelelőbb periódus? Jó kérdés! Úgy gondolom, hogy vezetői értekezleteket minimum havonta kellene tartani és negyedévente, de legkésőbb félévente egy átfogóbb kiértékelést érdemes végezni. Ezt az átfogóbb kiértékelést, akár vezetőségi átvizsgálásnak is hívhatjuk, ha már így sikerült lefordítani az angol management review kifejezést.

 

A vezetőségi átvizsgálás annál hatékonyabb, minél több időt fordítunk rá, illetve a felkészülésre. Ha minden vezető előre elkészíti a jelentését, beszámolóját, akkor a vezetőségi átvizsgálás során már csak ezeket kell értékelni, elemezni, majd a meghozott döntéseket jegyzőkönyvezni. A beszámoló meg lehet a jegyzőkönyv melléklete, ami elektronikus jegyzőkönyv esetén csak egy link.

Kapcsolódó cikkek: