ISO? Púp a hátamon! Lehet, hogy elrontottam valamit?

ISO? Egy púp a hátamon! Lehet, hogy elrontottam valamit? 1. rész: a lehetséges okok

2016-04-28

Hát….Igen. De ne keseredj el, nem vagy vele egyedül. A hazánkban kiépített vállalatirányítási rendszerek két félék: a jól és hatékonyan működőek, illetve a rosszul, tessék-lássék módon működtetett rendszerek.

 

A hazai rendszer többsége egy púp a cég hátán, egy szükséges rossz, egy papírgyár. Általánosan jellemző rájuk, hogy semmivel nem járulnak hozzá a cég fejlődéséhez, sőt, inkább felesleges erőforrásokat, energiát vesznek el a cégtől. A főnök gyomra ideggörcsbe rándul, ha meghallja az ISO, vagy az audit szavakat. A vezetőséget a Nem-érdekel-az-egész-old-meg-engem-csak-a-tanúsítvány-érdekel attitűd jellemzi. Az audit napján mindenki szabadságon van, vagy valami elképesztően halaszthatatlan dolga akad. A vezetőségi átvizsgálási jegyzőkönyvet a MIR vezető megírja a tavalyi jegyzőkönyv átírásával, a belső auditokat a tanúsítói audit előtt egy héttel gyorsan lezavarják, egy-két fontosabb feljegyzést gyorsan kitöltenek az audit előtt, persze gondosan ügyelve a vissza dátumozásra.

 

A rosszul működő minőségirányítási rendszerek másik „altípusa”, amikor a cég akár erején felül is próbálkozik a rendszer működtetésével, de számos dolgot nem ért, hogy miért kell így csinálni. Az ilyen kérdésekre a tanácsadó mindig az válaszolja: „Csak. Mert a szabvány ezt írja elő/ ezt követeli meg!”. Ezekre a rendszerekre jellemző a túlszabályozottság és a nagymérvű a túladminisztráltság. Próbálják működtetni a rendszert, de nem látják át a működését, és nem látják az egész értelmét.

 

A jó rendszerekből van a kevesebb. Sajnos. Ezeknek e rendszereknek a jellemzői, hogy a vezetőség tényleg a rendszer működése, működtetése mellé áll, a rendszer vezetője (hívjuk őt minőségirányítási vezetőnek) tényleg a vezetőség egy tagja, általában minőségügyben képzett szakember. A rendszer átgondoltam került kialakításra, cégre szabott. Működtetése tudatos és folyamatos, napi feladat. Működése során számos olyan technikát, módszert alkalmaznak, amiről a legtöbb minőségirányítási vezető még nem is hallott. A rendszer hatékonyan, jól működik és segíti a céget abban, hogy minél jobb, hatékonyabb és sikeresebb legyen. Ilyen rendszerrel találkozhat az autóipari vagy elektronikai ipar beszállítói között, de egyéb iparágban (pl.: porcelánkészítés) is akadnak szép példák.

 

 

A cégednél működő vállalatirányítási rendszerre az első csoportba tartozik? Akkor ez honlap neked szól. Ugyanis itt információkat találsz arról, hogyan működik helyesen, eredményesen egy cég, hogyan segítik a cégműködését, fejlődését a különböző irányítási rendszerek.

 

De még is mit rontottunk el?

 

Jogos a kérdés, a válasz pedig egyszerű: a rendszer bevezetését. Rosszul fogtatok hozzá, ezért rosszul került a rendszer kiépítésre. Egy rosszul kiépített rendszert pedig nagyon nehéz (ha nem lehetetlen) jól működtetni. Ha helyesen kerül kiépítésre a rendszer, akkor annak jól is kéne működnie, tehát, valószínűleg már a kezdetek kezdetén félre siklott valami.

A rendszer rossz bevezetésének alapvetően három oka van:

  1. nincs meg a vezetői elkötelezettség,
  2. nem jó tanácsadót választottatok,
  3. nem jó tanúsító szervezetet választottatok.

Azért ne keseredj el, nincs minden veszve! Lehet ebből, még hatékonyan működő rendszert építeni. Nem könnyű, de nem is lehetetlen. A következő bejegyzésekben erről bővebben olvashatsz. Hát akkor lássuk, mit lehet tenni!

problems-solutions1

Kapcsolódó cikkek: